BALTAGUL

Publicat de Alina Maer pe

Cred că trebuie să încep cu îndrăzneala regizorului Toma Hogea de a se lua la trântă dreaptă cu un text care a dat insomnii și migrene elevilor, profesorilor, părinților. „Ce te faci dacă îți pică Baltagul la Bac?Trebuie să îl citești…”sunt cuvinte care s-au auzit, pe tonalități diferite, în multe case. Într-o societate grăbită, ostilă tradițiilor, dușmancă înverșunată a profunzimii și a răbdării, literatura clasică românească pierde teren accelerat. Scriitorii români consacrați dispar pe capete din manuale și culegeri de texte, sub atributele de „prăfuiți, învechiți, îndoctrinați”.Soarta bătăliei dintre valorile trecutului cu cele ale prezentului este deja tranșată, de aceea, demersuri ca ale lui Toma Hogea sau ale Alinei Hiristea de a îmblânzi marile texte ale literaturii române și de a le face accesibile adolescenților de astăzi trebuie primite cu recunoștință, nu doar cu bucurie.
Am văzut spectacolul ”Baltagul”, producție a Ateneului Național Iași în cadrul turneului efectuat de instituție la București, la o reprezentație matineu. Am avut mari emoții. Pe o parte, pentru că însoțeam un grup de douăzeci adulți cu deficiențe psihice, cei mai mulți pentru prima dată într-o sală de spectacol, pe de altă parte pentru că mare parte din public era formată din elevi de liceu, ce păreau a fi aduși nu tocmai de bunăvoie.
Scenografia semnată de Alina Dincă Pușcașu, minimalistă și funcțională stilizează ambientul rustic românesc aducând pe scenă obiecte specifice spațiului rural: lavița, fântâna cu cumpănă, lăzi, traiste, ulcioare, blide. Muzica lui Carl Tibor însoțește acțiunea, punctează momentele esențiale fără să o agreseze, armonizându-se în conceptul scenografic în alb-negru, sobru și demn. Spectacolul pare a fi unul colectiv, cu momente de ansamblu în care pe scenă se află majoritatea personajelor, alternând cu scene de dialog alert și cu monologuri ample susținute de personajul impozant al Vitoriei Lipan.
Într-o adaptare a textului epic al lui Mihail Sadoveanu împachetat inspirat în dramatic, Toma Hogea urmează firul povestirii cu spirit de roman polițist, dar nu uită să evidențieze lumea arhaică a satului românesc mustind de superstiții, bârfe, prejudecăți, discriminări, nedreptăți. Tonul este când grav realist, când hâtru sau cinic. Într-o succesiune de scene ce dau impresia de film ce se derulează sub ochii noștri o lume întreagă se perindă prin fața noastră, țărani liberi, nobili, orășeni, popă, oieri, judecători, funcționari, megieși, hangii, flăcăi și fete. Actorii care reprezintă tabloul pestriț al acestei lumi creează portrete vii și credibile, fiecare întruchipează două sau mai multe personaje, trecând lejer. Personajul colectiv, satul românesc câștigă, împletind în el contradicții, calități, tare. Un mare atu al spectacolului este rostirea constantă în modulaţii moldoveneşti, dure şi tandre, ce susţin continua impresie de autenticitate. Actorii se integrează în ansamblu, fără a pierde importanța momentelor individuale consistente și pitorești. Chiar dacă menționarea doar a câtorva nume este nedreaptă, menționez pentru acuratețea interpretării pe Erica Moldovan(atentă, perspicacce, persuasivă în Maria Vasiliu), Dani Popa(convingător, atent la detalii individualizante în Mitrea, Neamțul), Dumitru Florescu( pendulează între accese de duritate și remușcare în Calistrat Bogza), Codrin Dănilă( alunecos și indiferent în Preotul, foarte bun în redarea trecerii de la nepăsare spre frică în Cuțui).
Vitoria Lipan sau Maia Morgenstern. Maia Morgenstern sau Vitoria Lipan impecabilă în forța de a impune o eroină cu trăsături de personaj antic:dârzenia, clarviziunea, abilitatea de anchetator, tenacitatea, cultul adevărului și lupta prin orice mijloace de a-l impune. O interpretare activă și reflexivă în același timp, autentică și incisivă, coagulatoare de energii pe scenă și dincolo de ea.
Se poate sau nu recrea pe scenă lumea unei cărţi? Răspunsul l-au dat liniștea din sală în ziua în care am fost prezentă, sălile pline de la fiecare reprezentație cu„Baltagul”, un spectacol coerent și dinamic, simplu și curat despre iubire, omenie, dreptate.
BALTAGUL
Adaptare scenică și Regie -Toma Hogea
Scenografie– Alina Dincă Pușcașu
Muzica – Cari Tibor
Video design– Andrei Cozlac
Asistent regie – Erica Moldovan
Distribuție:
MAIA MORGENSTERN – Vitoria Lipan
Alexandra Paftală – Baba Maranda
Răzvan Grosu – Gheorghiță Lipan
Cezara Fantu – Minodora Lipan
Dumitru Florescu – Calistrat Bogza, Toma Macovei
Codrin Dănilă – Preotul, Cuțui
Erica Moldovan – Maria Vasiliu
Florin Gorgos – Iorgu Vasiliu, Funcționarul, Hoț
Florin Gardan – Subprefectul
Dani Popa – Mitrea, Neamțul
Gelu Ciobotaru – Moș Pricop, Prefectul
Mara Lucaci – Hoț
Mariana Dumitrache – Baba Dochia
Mălina Balcan – O femeie
Categorii: TEATRU

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.