CENUȘĂ și diamante

Publicat de Alina Maer pe

Singurătatea zgârie și devorează. Pe ce faleze de amintiri să fugi de ea? Oriunde te-ai uita,  o oglindă te arată tot pe tine. Are tăria diamantului, nu o poți sparge. Ești osândit să îți vezi chipul multiplicat în întâlnirile, despărțirile, piederile, durerile pe care le-ai avut. CENUȘĂ de Samuel Beckett este o piesă a singurătății. Scrisă pentru Teatrul Radiofonic(Cendres), ea are avantajul ca atunci când este transpusă scenic regizorul poate să o înveștmânteze liber în straiele imaginației sale. Un dramaturg obsedat de extincție, de triumful anorganicului asupra organicului, de abandonul deliberat al regulilor egal cu absurdul, de un dublu sens al cuvântului(cuvântul iluzie versus cuvântul prefața morții) întâlnește un regizor obsedat de liniștea îmbibată de sensuri, de tăcerile ce urlă a viață și a moarte, de fragilitatea  umană. Cei doi se aseamănă și se înțeleg așa de bine că simți (sau așa am perceput eu) prezența regizorului lângă personaje. Nu ca o formă de autoritate, ci mai degrabă un soi de participare invizibilă  și suportivă. Îl simți când Henry îi spune tatălui : „Ascultă lumina, scumpa ta lumină” , devenind chiar tatăl nevăzut. Cuplu tata-fiu, fiul care declară că a făcut totul pentru ca să fie împreună cu tatăl său se reface prin iluzoria  prezența  a regizorului care îi oferă tandru ceea ce personajul Henry avea mare nevoie: singurătatea tatălui. Îl simți luând-o  de mână pe Ada, ducând-o departe de trecut, în timp ce prezentul se lăbărțează și amenință cu jocul de-a moartea.

Scenografia pe care o alege regizorul Toma Dănilă este una simplă, clădită din lumină și sunet. Pe un ecran imens marea se agită și pare că vine spre tine. Ai senzația să te ferești de stropii ei reci. Uneori imaginea mării este înlocuită de tablouri galactice. Henry se plimbă pe malul ei, dar nu o percepe ca pe un tărâm al vieții, ci mai degrabă ca pe un mormânt. Nici cerul nu este sinonim cu celestul divin, ci mai degrabă cu tărâm calcinat și straniu postapocaliptic.

CENUȘĂ este piesa diamant ce strălucește prin partiturile actoricești incredibile. Voci recognoscibile pe care le simți închizând ochii ca într-o litanie șoptită și tânguitoare. Actori care pot spune asemenea anonimului beckettian  „Viața mea e o voce„! Actori păstrători ai Cuvântului, traversați de Cuvânt. Lejeritatea cu care GHEORGHE VISU  joacă tăcerea și nimicul uimește. Minuţios lucrat, șlefuit până la strălucirea diamantului, actorul pierde parca propria corporalitate devenind voce, spirit, nălucă. Ca toți eroii beckttieni își povestește spart și intortocheat viața  întâmplari pentru a compensa preapuținul rămas și  pentru a nu se vedea murind. Actorul combină subtil  nuanțele și tonurile pentru a construi un personaj cu dileme existențialiste, neîmpăcat nici cu tăcerea, nici cu cuvântul, nici cu viața, nici cu moartea. Avertizările prevestitoare a final de partidă „Vei rămâne singur pe lume cu vocea ta, nu va mai exista nicio altă voce pe lume decât a ta.” îl bulversează, făcându-ne părtași la dezechilibru său  mental și afectiv.

Regizorul riscă și câștigă dându-i viață și chip personajului  Ada prin prezența pe scenă a actriței ANA IOANA MACARIA. Frumoasă ca întotdeauna, echilibrată, impunătoare, captează prin jocul echilibrat între afecțiune și răceală față de Henry, prin intensitatea emoțiilor provocate de evocarea fiicei, prin participare psihică copleșitoare. Intrarea și ieșrea din scenă, aproape imateriale, evocările amare ale trecutului, fac din Ada un personaj din lumea ”Hoților” Deei Loher.

Trecutul nu se lasă reinventat. Se întoarce uneori sub forma strigoilor. O resemnare cosmică pare să se așterne peste orice gând.Sfârșitul este precum o agendă ale cărei file sunt goale. Împreună cu Henry dăm filă cu filă. Doar că el are mai mult curaj.

CENUȘĂ

Teatrul  POINT

de Samuel Beckett

Traducere: Ania Tudoran-Dănilă

cu Gheorghe Visu şi Ana-Ioana Macaria

Regia: Toma Dănilă

Categorii: TEATRU

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.