Privind înapoi cu mândrie…CONTROVERSE. 1961. CUM VĂ PLACE?

Publicat de Alina Maer pe

 

Craiova, Festival Shakespeare. Orașul respiră, emană, înghite, împrăștie doar teatru, peste tot, interior/exterior. Greu de ales și mai greu de ostoit nevoia de a cuprinde cât mai mult. Prietenii din oraș mă sună și îmi cer sfatul pentru două ore de teatru bun, fără extravaganțe, ceva ce să nu stârnească prea multe controverse. Asta este! Titlul a ales spectacolul. Vom merge să vedem o producție a studenților absolvenți de master coordonați de regizorul Eugen Gyemant cu titlul „Controverse. 1961. Cum vă place?”. Prietenii mei mă privesc sceptic, mai ales că nu se joacă într-o sală clasică. Încep să aduc argumente clare, într-o manieră didactică:

Eugen Gyemant este unul dintre cei mai echilibrați regizori din teatrul românesc, iar spectacolele sale par a fi scrise sub zodia tandreței;

– pe actori  i-am văzut și în alte spectacole și promit drumuri artistice ce vor fi urmate de mulți  spectatori;

-montarea aduce în discuție un spectacol mit al teatrului românesc din anul 1961, „CUM VĂ PLACE”,  un spectacol ale cărui imagini le regăsești în holurile de la Bulandra, despre care poți citi articole în publicații vechi de teatru;

și nu în ultimul rând

-„Controverse” va povesti despre regizorul Liviu Ciulei, nemuritorul, originalul, fascinantul Ciulei.

Argumentele sunt acceptate, așa că intrăm în  Sala Studio din Departamentul de Artă : Teatru și Muzică.Este o sală mică, în care patru mese dreptunghiulare  sunt dispuse în formă de pătrat. Opt actori  îmbrăcați în  haine de croială masculină ne așteaptă deja la masă, având în față carnețele, pixuri, însemnări, dar și o savarină. Pe o foaie de hărtie aflată în fața fiecărui actor sunt trecute nume. Cum vârsta ne avantajează, citim și ne aducem aminte cine sunt Lucian Pintilie, Mihnea Gheorghiu, David Esrig, Valentin Silvestru,  Liviu Ciulei. Încercăm să reținem alte trei nume pe care nu le cunoaștem Andrei Băleanu, B. Elvin, Florin Nicolau

Brusc, fără multe explicații, intrăm de-a dreptul într-o  ședință din redacția unei reviste de teatru. Înțelegem repede că este vorba de reacția publicului, a oamenilor de teatru și a criticilor la un spectacol de teatru neobișnuit. Ne împarțim mintea între două lumi, cea evocată de tinerii actori, dar și cea în care chiar ei ne dăruiesc un spectacol de teatru construit impecabil.

Spectacolul-studiu performativ CONTROVERSE. 1961. CUM VĂ PLACE? are ca sursă de inspirație  dezbaterea găzduită de Revista Teatrul în 1962 – „Valorificarea contemporană a dramaturgiei clasice – discuție pe marginea spectacolului Cum vă place de W. Shakespeare“. La această întâlnire care a devenit un moment de cotitură în critica de teatru din România, în evoluția teatrului românesc au participat pe lângă regizorul spectacolului Liviu Ciulei, alți doi regizori ce  vor scrie istorie în anii ce vor urma Lucian Pintilie și David Esrig, dar și principalii critici ai timpului: Valentin Silvestru, Mihnea Gheorghiu, Andrei Băleanu, B. Elvin și Traian Șelmaru

Mihaela Michailov și Eugen Gyemant semnează scenariul spectacolului CONTROVERSE. 1961. CUM VĂ PLACE?,o dramatizare palpitantă ce adună  fragmente din  polemica iscată în jurul spectacolului și publicată de Revista Teatrul lângă  scene antologice din piesa „Cum vă place”, acele scene la care se face referire în dialogurile celor aflați în polemică.

Asistăm timp de două ore la un joc de-a trecutul și prezentul, în care actorii trec lejer de la o ipostază la alta, stăpânind textul dumnezeiește, rostind cuvintele clar și îmbogățindu-le cu un evantai de înțelesuri, reușind să fie gravi, ludici, ironici, autoironici, persuasivi, reflexivi, dinamici, agresivi, toleranți. Cuvântul și argumentul sunt ridicate la rang de religie. Doar lor trebuie să te supui, numai ele decid linii de moralitate și conduită. Arta, talentul, inovația teatrală  sunt captive în fraze lungi, complicate, dar departe de tentația pârjolitoare a limbajului de lemn, fie el vechi sau cel al prezentului. Asiști parcă la un joc între echipe echilibrate ca forță și valoare. În echipa criticilor joacă frenetic Valentin Silvestru, Mihnea Gheorghiu, B. Elvin, Andrei Băleanu, Florian Nicolau și Traian Șelmaru. Nu se lasă mai pejos echipa regizorilor: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie și David Esrig.

O minge nevăzută este pasată de la unul la celălalt, logica devine când poară, când cartonaș roșu. Toți suntem arbitri, toți notăm de-a adevăratelea pe foile de hârtie lăsate la îndemâna noastră. Incredibil, există suspans într-un spectacol care vorbește numai despre teatru.Vor exista învingători sau învinși? Ce bine este camuflată ideologia și ce înșelătoare este, precum pădurea Ardenilor!

Nu știi ce să apreciezi mai întâi, forța și culoarea vie a evocării unui spectacol mitic, textul dens, logic, elevat, jocul precis, matematic al actorilor?

Nu știi la ce să te gândești mai întâi. La un trecut în care, în ciuda timpului politic, consistența dezbaterilor intelectuale ar face să roșească confruntările din prezent pe aceleași teme? La ce uriașe personalități a dat teatrul românesc în anii comunismului? La inexistența unor dezbateri de acest tip în teatrul românesc cauzată  de țăfna, orgoliul nemăsurat, șubreda cultură, narcisismul creatorilor/consumatorilor de teatru?

Robert  Brage povestise deja despre efortul și bucuria de a lucra într-un asemenea proiect:„În primele noastre întâlniri tema principală a fost research-ul și înțelegerea perioadei în care este plasată polemica textului. Anul 1961.A doua temă a fost să detectăm un soi de mecanism de gândire, un soi de căutare a însemnătății cuvintelor rostite astfel încât să nu lezeze niciuna dintre tabere, nici cea a partidului, nici cea a celor care luptă pe ascuns împotriva lui.A doua parte a research-ului a avut în centrul atenției viețile personajelor noastre și taberele din care făceau parte.”(https://agenda.liternet.ro/cronici/controverse1961cumvaplace.html/La început a fost cuvântul – Robert Brage , mai 2024).

Nimeni nu obosește, nimeni  nu vrea să se termine și, după aplauze, la sesiunea de QA coordonată inspirat de Amalia Tănase recunosc public cum că nu m-aș fi gândit niciodată că pot împărți o  savarină cu…Liviu Ciulei. „Este cel mai greu spectacol în care am jucat” spune un actor.„Este cel mai greu text.”adaugă altul. Robert Brage, Cătălin Vîlcu, Alexia Maria Mocănescu, Mălina Andreescu, Victoria Ecaterina Moraru, Cătălina Frunză, Sidonia Doica, Alexandru Stan nu doar că nu regretă efortul știu că sunt niște norocoși. Acest proiect a însemnat pentru ei cât luni de zile de școală. Nici noi, spectatorii, nu  regretăm alegerea spectacolului. Nicio fărîmă de controversă asupra valorii lui. Este un organism viu cu eforță, căldură, inteligență, capacitate de analiză și sinteză, dar, mai ales,  memorie. Eugen Gyemant și Mihaela Michailov au zgândărit această memorie lăsând să irumpă culori, foșnete, sunete, regrete, împliniri.

foto Dinu Lazăr

PRECIZĂRI

Cum vă place” de William Shakespeare, în regia lui Liviu Ciulei a avut premiera pe 24.06.1961 la Teatrul Lucia Strurdza Bulandra, sala Izvor (astăzi, Liviu Ciulei). Decorurile erau semnate de Ion Oroveanu și Liviu Ciulei,  luminile – Titi Trandafiridis, muzica compusă de  Theodor Grigoriu, iar  coregrafia  aparținea lui Oleg Danovschi. Din distribuție,  rolurile principale Clody Bertola (Rosalinda), Ileana Predescu (Celia), Liviu Ciulei (Jacques), Victor Rebengiuc (Orlando).

În data de 8 ianuarie 1962, Teatrul Bulandra organizează dezbaterea „Valorificarea contemporană a dramaturgiei clasice – discuție pe marginea spectacolului „Cum vă place” de W. Shakespeare”, urmare a imensului succes de public, dar mai ales a apariției articolului „Regie în slujba textului sau demonstrație de regie?” de Mircea Alexandrescu, articol apărut în numărul 8/1961 revistei Teatrul. Transcrierea ședinței este publicată în numerele 2 și 3 din 1962.

Oameni de teatru implicați în dezbatere:

  • Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, David Esrig-regizori
  • Valentin Silvestru (critic de teatru, șeful secției de artă a revistei Contemporanul)
  • Elvin (critic de teatru, scriitor, secretar literar la Teatrul de Comedie)
  • Traian Șelmaru (redactor-șef al revistei Teatrul în perioada 1959-1969)
  • Andrei Băleanu (critic de teatru, ziarist, redactor la Scînteia)
  • Florian Nicolau (traducător, consilier la Ministerul Culturii)
  • Mihnea Gheorghiu (ziarist, dramaturg, critic de teatru și film, traducător, redactor șef al revistei Secolul XX între 1961-1963)

Revista Observator Cultural din anul 2018 publică un foileton semnat de criticul de teatru Miruna Runcan (cinci episoade) despre acest caz https://www.observatorcultural.ro/articol/batalia-cum-va-place-studiu-de-caz-

Importanța spectacolului în evoluția teatrului românesc este relevată prin acordarea unei pagini speciale în Dicționarul Multimedia al Teatrului Românesc în care pasionații de teatru vor regăsi imagini și extrase din publicațiile vremii. https://www.dmtr.ro/spectacol/cum-va-place/

Controverse.1961.Cum vă place?

De: Mihaela Michailov, Eugen Gyemant

Regia: Eugen Gyemant

Scenografia: Maria Constantin, studentă la master, scenografie, UNATC

Cu: Robert Brage, Cătălin Vîlcu, Alexia Maria Mocănescu, Mălina Andreescu, Victoria Ecaterina Moraru, Cătălina Frunză, Sidonia Doica, Alexandru Stan

 

Categorii: TEATRU

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.