Proiectele culturale, între rațiune și simțire
Anul trecut, într-un sondaj public cu scopul de a analiza impactul proiectului cultural „Timișoara, capitală europeană”( Sondaj IRES: Programul ”Timişoara – Capitală Europeană a Culturii 2023”), rezultatele au arătat că acesta se află ca interes înaintea calificării echipei de fotbal a României la europene. Să fi fost intervievații dezintersați de fotbal sau societatea noastră simte încă o nevoie acută de proiecte culturale solide? Cu determinarea deja binecunoscută în lumea culturală, dar și politică, Directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, Petru Hadârcă transformă această instituție cu fiecare eveniment teatral într-o tribună a coperării culturale fără frontiere.
Vineri, 13 septembrie 2024, în sala de conferințe a Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău a avut loc REUNIUNEA TNR, CONFERINȚĂ „Managementul cultural – oportunități de conexiuni europene”, un eveniment destinat managerilor de proiecte culturale și celor în căutare de fonduri și programe de susținere a proiectelor culturale. Participanții au avut posibilitatea de a asculta prelegerea și de a adresa întrebări doamnei Aura Corbeanu (România) prof.univ.,dr., vicepreședintele executiv al UNITER, membru în Consiliul de Conducere al Institutului Cultural Român, membru în Consiliul Administrației Fondului Cultural Național – AFCN, membru în Comisia Națională a Artelor Spectacolului instituită de Ministerul Culturii, expert evaluator al managementului cultural instituţional la nivel naţional şi internaţional, coordonator al grupurilor de lucru europene destinate mobilităţii artistice, iniţiator al unor importante proiecte culturale naţionale şi europene.Pentru prima dată în Republica Moldova, oamenii de teatru, dar și persoanele interesate au avut prilejul să se întâlnească cu managerul general și cu managerul pe probleme de dezvoltare de la Teatrul Shakespeare Glob din Londra: Stella Kanu și Amy Cody .
Stella Kanu este CEO la Teatrul Shakespeare’s Globe din Londra. Cu o experiență de 30 de ani în sectorul teatral, festivalier și cultural, Stella Kanu a fost directoarea LIFT (Festivalul Internațional de Teatru de la Londra), responsabilă de dezvoltarea strategică și de implementarea programelor, a fost managera proiectului internaționale Climate-Opera din Lituania Sun & Sea (2022). Câștigătoare a Leului de Aur la Bienala de la Veneția din 2019, și The Second Woman din Australia (2023), cu Ruth Wilson, câștigătoare a două premii Olivier, într-un spectacol de teatru de anduranță și cinema live aclamat la nivel internațional. În 2005 a fondat The Pivotal Place, o practică și o metodologie de coaching pentru liderii creativi.
La conferință s-a pus accentul pe importanța aplicării în managementul cultural a funcţiilor clasice ale managementului: planificare, organizare, staffing, supraveghere şi control, în scopul creșterii, diversificării și popularizării producţiilor artistice şi prezentarea muncii artiştilor unui public cât mai numeros. Elaborarea unei strategii înseamnă luarea deciziilor şi definirea priorităţilor. Principalul instrument folosit pentru aceasta este managementul obiectivelor, etaloane de măsurare pentru toţi cei care sunt implicaţi în proces. Managementul cultural implică un proces dinamic de analiză, luare de decizii şi comunicare, astfel încât scopurile să poată fi atinse. Un bun management înseamnă gestionarea activităţilor într-o manieră planificată, organizată şi controlată. Doamna Aura Corbeanu a îndreptat atenția asupra entităților economice ce trebuie să inspire și entitățile artistice.O lecţie ce trebuie învăţată de la companii este utilizarea „principiului economic” – adică abordarea situaţiilor astfel încât să se obţină rezultate optime cu resurse limitate. Educația financiară a celor ce caută surse de finanțare e un punct de plecare necesar care permite unui program cultural să se desfăşoare. Din prelegerea doamnei Corbeanu nu a lipsit cuvântul ÎMPREUNĂ. Lucrul în echipă, propuneri creative care să corespundă căutărilor creative, feedback.ul continuu, schimbul de idei, toleranța, flexibilitatea sunt borne necesare în demersul de accesare a fondurior, dar și al implementării proiectului.
Ulterior Conferinței, ministrul Culturii, Sergiu Prodan a avut o întrevedere cu managerul general și cu managerul pe probleme de dezvoltare de la Teatrul Shakespeare’s Globe din Londra: Stella Kanu și Amy Cody, discuția fiind centrată pe managementul proiectelor culturale, destinată celor în căutare de fonduri și programe de susținere a activităților culturale. Părțile au abordat posibilități de parteneriat și conlucrare, dar și ideea creării unui spațiu similar în cadrul viitorului Centru Universul.
Lucrurile nu sunt simple. Este nevoie de specialiști operatori culturali care să scrie proiecte, să înțeleagă sistemul de finanțare, proiectele să fie riguroase și realiste, este nevoie de fonduri și competență în promovare, dar și de infrastructură. Rămânând în lumea cuvintelor, este nevoie de rațiune și simțire, de renunțare la mândrie și prejudecată.
Cuvintele spuse de Stella Kanu dau speranță: „Shakespeare’s Globe este mai mult decât un teatru sau locul de muncă al lui Shakespeare. Este un loc extraordinar de întâlnire a trecutului cu viitorul, într-o poveste în care se tot descoperă ceea ce înseamnă să fii om. La Shakespeare’s Globe – accesul, echitatea și incluziunea înseamnă că putem deschide ușile tuturor artiștilor, cei care lucrează cu noi sunt inspirați și încurajați să facă cea mai bună muncă, iar cei care ne susțin cred în noi și valorile supreme pe care le promovăm.”
Cu siguranță, astfel de întâlniri sunt pași siguri în intensificarea procesului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
0 comentarii