SIDY THAL, contemporana noastră

Publicat de Alina Maer pe

Cufundat în fotoliul confortabil, cu ochii spre scenă, dar și spre spectatorii din jur, te lupți cu un gând  tulbure:„Ce-ar fi dacă?”. Ce-ar fi dacă un nebun ar vedea teatrul ca pe un pericol ce trebuie anihilat? Ce-ar fi dacă un cinic straniu s-ar juca de-a moartea sau spaima într-o sală de teatru? Ce-ar fi dacă siguranța s-ar defini nu doar printr-un spațiu bine construit și rezistent la mișcări seismce, ci prin ceva mult mai fragil și mai greu de realizat? Uneori extremismul  îmbracă hainele  nostentative ale toleranței, se deghizează în ele ca să umble printre noi liber și nestingherit. Uneori uitarea se răzbună zvârlindu-te într-un  timp cu colți rânjind mereu pregătiți să sfâșie.

Cine este famliariazat cu repertoriul Teatrului Evreiesc, al Teatrului de Stat German din Timișoara sau cel al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț știe că atât regizorul Clemens Bechtel, cât și  dramaturgul Thomas Perle  își trag seva artei  din  magma fierbinte și dinamică a realului(în spectacole ca „Versus”, „Viitorul din trecut”, „Eu şi dosarul meu.”). Thomas Perle s-a născut în la Vișeul de Sus, într-o familie mixtă (maghiaro-germană). După căderea comunismului, s-a mutat în Germania, apoi în Austria, unde a studiat Teatru, Film și Media, la Universitatea de la Viena, apoi a fost angajat ca asistent de regie la Schauspielhaus Wien, iar ulterior s-a implicat în diverse proiecte de teatru independent, dar și colaborări în Austria, România și Germania. Clemens Bechtel s-a născut în 1964 la Heidelberg, a studiat Teatrologie Aplicată la Gießen, şi a beneficiat de stagii de studiu în India şi în Africa de Vest.

Textul spectacolului „Sidy Thal” coproducție Teatrul German de Stat Timișoara cu Teatrul Evreiesc de Stat București a fost scris de Thomas Perle împreună cu regizorul Clemens Bechtel și cu participarea  Mariei Mădălina Irimia, cercetătoare care a documentat evenimentele anului 1938  din articolele de ziar, anunțurile, dar și  rapoartele poliției. A fost luat un interviu lui Michael Hirsch, nepotul familiei  Helen și Simon Hirsch, uciși în atac, dar și nepotului lui Sidy Thal.

Ne depărtăm mult de teatrul tradițional ce poate fi povestit, mai ales că montarea are unele diferențe în funcție de spațiile în care se joacă și care includ nu doar sala de teatru ci și foaierul, strada, sinagoga.„Ne-a fost clar foarte repede că nu vrem să facem o seară de teatru tradițional exclusiv în teatru, locul atacului. Am vrut să includem și orașul ,și comunitatea evreiască. Ne-au interesat în special întrebările cum își amintește un oraș, ce își amintește? Unde au mai rămas urme în Timișoara?” mărturisea Thomas Perle într-un interviu pe scena.ro.

Cine își amintește de Sidy Thal? Căutând în biblioteca virtuală marca google aflăm că Sidy Thal, care s-a numit de fapt Sorel Birkenthal s-a născut în 1912 la Cernăuţi. La vîrsta de 14 ani a debutat într-un spectacol de varietăţi pe scena unui teatru din oraşul natal. În calitate de cîntăreaţă şi actriţă a participat la nenumărate spectacole, devenind în anii 1930 o vedetă populară în toată România. A interpretat diferite roluri în piese montate atît la Bucureşti, cît şi la Iaşi. Sidy Thal a supravieţuit atacul legionarilor din 26 noiembrie 1938. În urma atentatului au murit patru persoane, peste 70 au fost rănite. Cei care au pus la cale atentatul au fost identificaţi. Cel care a aruncat două grenade în sala de spectacole a fost Ferdinand Ghedeon, un etnic german, în vîrstă de 32 de ani, convertit la ortodoxie şi membru activ al Gărzii de Fier. În 1940, s-a mutat la Chişinău, lucrînd la Teatrul Evreiesc din oraş. După război s-a reîntors în oraşul natal, Cernăuţi, devenind membră a ansamblului filarmonicii din localitate. În următorii ani, Sidy Thal s-a impus ca actriţă, fiind cunoscută în toată Uniunea Sovietică, jucînd în piese de teatru interpretate în limba idiş. Sidy Thal a murit în 1983 la Cernăuţi, unde a fost onorată cu o „stea”, amplasată în piaţa din faţa Teatrului şi cu o placă memorială instalată pe clădirea Filarmoncii. (Date biografice suplimentare despre Sidy Thal, în: Topografia digitală a Bucovinei multiculturaleDigitale Topographie der multikulturellen Bukowina.

La București, realizatorii spectacolului optează pentru o primă parte desfășurată în foaier, unde asistăm la o scenă de teatru în teatru în tonuri ludice pline de tandrețe deși cuprinde un episod de moarte, dar și premoniții ale unui viitor foarte apropiat  sumbru în care fuga este singura șansă de supraviețuire. Totul se desfășoară pe fundal de muzică live, iar cei opt actori trec lejer de la un rol la altul, jonglând între idiș și germană fără ca spectatorul să aibă dificultăți de înțelegere a mesajului.

În a doua parte publicul este invitat  în sală. Avem în față un decor auster, rece, construit din schele metalice în care se conturează planul atentatului atribuit  Gărzii de Fier, dar și consecințele acestuia în cotidian. Trupa Teatrului de Stat German din Timișoara practică un joc dens, sigur, legat, neostentativ, calibrând excelent rațiunea cu emoția, un joc de echipă în care nu distingi secundarul de principal, nici amănuntul de întreg. În orice limbă s-ar rosti replicile, orcât de gravă ar fi situația enunțată, actorii păstrează o detașare lucidă, iar gestica și mișcarea scenică  sunt controlate, fără răbufniri  și îngroșări inutile.  Punctul forte în regia lui Clemens Bechtel este distribuirea unei singure actrițe atât în rolul titular, cât și în cel al lui Corneliu Zelea Codreanu. Binele poartă desori masca Răului, așa cum Răul se poate farda căpătând chipul Binelui. Fondul muzical susține o atmosferă de presimțiri funeste. Nimic nu este patetic, doar teatru vibrând de tensiuni, lucid, tăios, ca un semnal de avertizare pentru un prezent și un viitor ce nu pot să se salveze din îmbrățișarea letală a unui trecut prea repede uitat.

Spectacolul lui Clemens Bechtel poate fi privit ca un resort ce declanșează „conștiința critică  unei epoci”(Henri Wald), prelungind teatrul în viața cotidiană, ștergând granița dintre scenă și spectatori. Confruntarea cu adevărul istoric devine pretext și subiect al spectacolului de teatru, într-un demers onest, asumat, necesar. Pe scenă, teatrul nu s-a făcut, pur și simplui, ci s-a trăit. În sală, mesajul său s-a propagat fără menajamente. Am trăit un timp, ne-am trăit spaimele și pericolele mereu la pândă, respirația șuierătoare a spectacolului simțindu-se mult timp după căderea cortinei.

SIDY THAL

Co-producție Teatrul Evreiesc de Stat  cu Teatrul German de Stat din Timișoara

Autor: Thomas Perle, Clemens Bechtel

Regia: Clemens Bechtel

Decorul și costumele: Șteff Chelaru, Ioana Groza

Muzica: Dan Simion

Documentare: Maria Irimia/Colaborare dramaturgică: Dan Druță

Asistență de regie: Isolde Cobeţ

Înregistrări pentru audio-walk & Video Design: Alex Halka/Pregătire muzicală: Roxana Ardeleanu

Distribuție:

Sidy Thal / C. Codreanu: Maia Morgenstern / Viorica Predica / Enikő Blénessy

  1. Ghedeon: Katia Pascariu / Silvia Török

O plasatoare / Voce: Daniela Török

Zelma B.: Olga Török

Elisabeth B.: Oana Vidoni

Voce: Radu Brănici

  1. Popa: Mircea Dragoman / Rareș Hontzu
  2. Fleschin: Mihai Prejban / Richard Hladik

Ansamblul „Motl, fiul Cantorului” de Scholem Alejchem și vocile de pe audio-walk:

Enikő Blénessy, Viorica Predica, Maia Morgenstern, Silvia Török, Katia Pascariu, Daniela Török, Olga Török, Oana Vidoni, Radu Brănici, Rareș Hontzu, Mircea Dragoman, Richard Hladik, Mihai Prejban, Isolde Cobeț

Instrumentiști:

Serena Voaideș, Alina Talianu, Mihai Murariu, Mihai Pintenaru

 

Categorii: TEATRU

1 comentariu

trustlink.ro · martie 19, 2024 la 12:11 pm

Un spectacol impresionant si emotionant, care exploreaza ideea extremelor si cum acestea se pot ascunde sub un aspect aparent inofensiv. Cu abilitatea de a ne face sa ne punem intrebari importante, regizorul si dramaturgul ne trimit intr-o lume tulbure, in care siguranta poate fi doar o iluzie si unde extremismul se poate ascunde sub un mantel de toleranta. Este impresionant cum montajul implica si orasul si comunitatea evreiasca, aratandu-ne cum trecutul poate ramane vie in locuri si in amintirile noastre. Un spectacol care ne face sa ne gandim la importanta de a nu uita si la puterea amintirilor. Sidy Thal, o personalitate remarcabila, este readusa in atentia noastra, facandu-ne sa ne intrebam cati dintre noi isi mai amintesc de ea si de ceea ce a reprezentat pentru teatrul romanesc. Un spectacol care merita vazut si care ne provoaca sa ne uitam mai atent la lumea din jurul nostru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.