VRĂJITOARELE DIN SALEM/ premieră la Teatrul Municipal „Bacovia

Publicat de Alina Maer pe

Nu doar în București  și în marile orașe oamenii au nevoie de Teatru ! Astăzi  aducem în atenția publicului iubitor de cultură un spectacol premieră la Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău, „Vrăjitoarele din Salem” de Arthur Miller. După succesul cu spectacolul, „Despre șoareci și oameni” de John Steinbeck, o poveste emoționantă despre prietenie și marginalizare, cu relevanță în contextul actual, regizorul Mădălin Hîncu revine la Bacău cu un text manifest extrem de actual. „Vrăjitoarele din Salem”  este o dramă clasică, scrisă în 1953, care are drept sursă  procesele pentru vrăjitorie din Salem (1692), dar care poate fi privită și ca o alegorie a epocii McCarthy din SUA, când mulți oameni erau acuzați pe nedrept de comunism. „Dezordinea socială hrănește suspiciuni mistice, și când, ca în Salem, lucruri nemaivăzute ies la suprafața socialului, nu te poți aștepta ca oamenii să aștepte prea mult ca să se repeadă asupra victimelor cu toată forța frustrărilor lor.” Extras din Arthur Miller – Notă despre exactitatea istorică a acestei piese.

Pentru cei care nu sunt convinși că teatrul este o oglindă a vremurilor, argumentăm importanța montării unui asemenea text din mai multe perspective:

  • Tema fricii colective și a isteriei în masă – În piesă, comunitatea din Salem este cuprinsă de o frică irațională care duce la acuzații false, manipulări și abuzuri de putere. Același mecanism se poate observa și astăzi, când societățile reacționează exagerat la anumite pericole percepute (imigranți, pandemii, ideologii opuse etc.), sacrificând adesea adevărul și drepturile individului.
  • Pericolul manipulării și al minciunii – Abigail Williams, personajul central, își folosește influența pentru a se răzbuna și a obține ceea ce dorește. Astăzi, în epoca rețelelor sociale și a dezinformării, vedem cât de ușor pot fi manipulate masele prin emoție și falsuri bine plasate.
  • Justiție compromisă de interese și ideologie – Tribunalul din Salem refuză să vadă adevărul pentru că este orbit de dogme religioase și de nevoia de control. Situații similare apar în regimuri autoritare sau chiar în democrații, unde justiția poate fi afectată de presiuni politice sau sociale.
  • Curajul de a spune adevărul – Personajul John Proctor luptă să-și recâștige demnitatea și adevărul, refuzând să se supună minciunii. Această temă este mereu actuală, mai ales în contextul în care adevărul este tot mai relativizat, iar cei care îl apără devin vulnerabili.

Regizorul  Mădălin Hîncu, născut la Bacău,  a  studiat regia (licență și master) la UNATC București. În 2017, pentru regia spectacolului Noaptea ursului de Ignacio del Moral la Teatrul de Comedie a fost nominalizat UNTER pentru debut. A regizat spectacole din dramaturgia clasică și contemporană  la Teatrul Municipal Bacovia Bacău, Teatrul Excelsior București, Teatrul Național Târgu Mureș și Teatrul Municipal Matei Vișniec Suceava, Teatrul de Comedie.Iată ce afirmă despre noul său spectacol și adecvarea sa la societatea de azi: „Lumea e într-o criză profundă de modele. Trăim timpurile șarlatanilor și ale impostorilor, ale îngâmfaților gălăgioși și ale bigoților. Pe zi ce trece, lumea mi se dezvăluie ca un circ sinistru. Și atunci, ce putem face noi, în calitate de artiști? Împreună cu trupa de actori și echipa de creație mi-am propus să spunem o poveste despre cum se naște un act de eroism. Cred că ar trebui să ne punem niște întrebări foarte serioase despre cum vrem să arate ziua de mâine — asta dacă vrem să trecem cu capul sus prin timpurile confuze pe care le trăim. Și putem începe cu acele povești despre acei oameni care n-au avut nimic concret de câștigat spunând adevărul. Pentru că nu totul pe lumea asta se rezumă la tranzacție”.

Din echipa artistică mai fac parte:

  • Clara Pop: scenografă, tehniciană în arte vizuale și designer de interior. A urmat studii de licență în scenografie la U.N.A.T.C., București, și studii de master în performance design la Universitatea din Leeds, Marea Britanie.A lucrat la Teatrul de Comedie, Teatrul Excelsior și Teatrul Apropo, din București, Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, din Galați, Teatrul Municipal „Bacovia”, din Bacău, Teatrul „Anton Pann”și Pyramid Theatre din Leeds, Marea Britanie.
  • Costi Baciu s-a născut la Râmnicu Sărat, este maestru de lumini la Teatrul „Excelsior” din Bucureș și este cunoscut publicului pentru producții ca „Familia Addams”, Teatrul ”Excelsior” București, ”Cabaret”, Teatrul ”Odeon”, „O noapte furtunoasă”, Teatrul Municipal„Matei Vișniec”, „Opera de trei parale”, Teatrul ~Excelsior~.
  • Mihai Nistor– de la Teatrul Municipal ”Matei Vișniec” Suceava, care a câștigat premiul pentru cel mai bun video design la Gala UNITER 2024 pentru contribuția la spectacolul „Antologia dispariției” regizat de Radu Afrim.

Invităm așadar publicul la un spectacol tulburător și profund actual, care pune sub lupă fragilitatea adevărului într-o lume dominată de frică, manipulare, prejudecăți și violență.

Vrăjitoarele din Salem

De Arthur Miller

Regie: Mădălin Hîncu

Traducere: Bogdan Budeș

Scenografie: Clara Pop

Lighting design: Costi Baciu

Video design: Mihai Nistor

Asistent regie: Ana Maria Țîrlea

Grafică afiș și trailer: Ronin

Distribuția:

Dumitru Rusu, Bianca Babașa, Andreea J. Darie, Simona Nica, Eva Cosac, Marian Dumitru, Daniela Vrînceanu, Ștefan Ionescu, Tudor Hurmuz, Corina Goranda, Kiki Simion, Alex Bodron, Ștefan Alexiu, Adelaida Perjoiu Bighe

 

Categorii: TEATRU

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.