Teatru fără frontiere/ Cahul

Istoria Festivalului Internațional TFC – Teatru Fără Frontiere se împletește cu cei mai buni ani din istoria Teatrului „BP Hasdeu” din Cahul care îl găzduiește, una dintre cele mai reprezentative instituții de artă din sudul Republicii Moldova.Teatrul „B. P. Hasdeu” din Cahul este un teatru republican, fondat în anul 1987 de către o trupă de absolvenți ai Universității de Arte din Chișinău, în frunte cu regizorul și actorul Victor Ignat. Primul spectacol jucat a fost „Muntele și valea”, după piesa „Trei crai de la răsărit” de B.P. Hasdeu. De-a lungul anilor, instituția s-a remarcat prin promovarea dramaturgiei naționale și activitatea sa în mediile rurale.
Teatrul a evoluat dintr-o trupă modestă, animată de pasiunea unor actori locali, într-o instituție profesionistă, cu o activitate continuă și un repertoriu variat. În perioada sovietică, teatrul a funcționat ca un spațiu de conservare a limbii și culturii române, adesea disimulat sub forme artistice adaptate contextului ideologic al vremii.

Odată cu anii ’90, scena din Cahul a cunoscută o transformare profundă. Prin implicarea regizorilor și actorilor formați în marile centre teatrale ale țării, repertoriul s-a modernizat, iar teatrul a început să-și contureze identitatea proprie: un teatru al comunicării intercomunitare și al deschiderii către Europa. În 2014, oficialitățile din Republica Moldova și România au semnat un memorandum pentru construirea unui nou sediu al teatrului, ca simbol al cooperării culturale dintre cele două țări. Teatrul „B.P. Hașdeu” din Cahul va avea o sală modernă de spectacole,lucrările la noul sediu au fost relansate. Proiectul prevede finalizarea unei săli de spectacole cu 250 de locuri, a foaierului și a altor lucrări nefinalizate,
În ultimele două decenii, Teatrul „BP Hasdeu” a devenit un adevărat laborator cultural regional. De-a lungul anilor, teatrul din Cahul a construit o rețea solidă de parteneriate cu instituții culturale din Republica Moldova, România și diaspora. Din toamna anului 2024, în cadrul programului „Diplomație Culturală” al Ministerului Culturii, trupa a susținut un turneu internațional de succes, cu reprezentații la Viena, Paris, Bruxelles, București și Istanbul. Participă constant la festivaluri naționale și internaționale și este implicat în Reuniunea Teatrelor Naționale Românești de la Chișinău. În plan academic, trupa colaborează cu evenimente de profil precum Simpozionul Național de Estetică sau cercurile de cultură din Bacău. Colaborarea constantă cu școlile, liceele și grupurile de tineri din regiune a asigurat formarea unei generații de spectatori fideli.„Am înțeles de la început că teatrul fără public nu poate supraviețui, iar spectatorul trebuie educat chiar de noi”(Gheorghe Mîndru, director).
A inițiat turnee, colaborări internaționale și, mai ales, proiectul „Teatru fără Frontiere”, conceput ca un cadru de dialog artistic și intercultural. Clădirea sa renovată, dotările moderne, colectvul de actori și echipa managerială vizionară au transformat teatrul într-un simbol al renașterii culturale a sudului Moldovei. Luminiţa Ţîcu şi Mihai Fusu sunt autorii spectacolului-document „Spovedania unui teatru” despre istoria Teatrului „Bogdan Petriceicu Haşdeu” din Cahul.
În perioada 15–20 octombrie 2025, Cahul, orașul din sudul Republicii Moldova, se transformă într-un veritabil pol al dialogului scenic european, reunind artiști din Republica Moldova, România, Ucraina și Austria, într-un eveniment care depășește granițele limbii, ale spațiului și ale convenției teatrale. Cahulul devine din noua gazdă a Festivalului Internațional TFC – Teatru Fără Frontiere. Festivalul, găzduit de Teatrul „BP Hasdeu”, confirmă statutul orașului de platformă transfrontalieră dedicată teatrului contemporan, dar și artei ca formă de coeziune între comunități.
Programul ediției 2025 impresionează prin varietatea abordărilor artistice. Pe scenă se vor reuni teatre de prim rang din spațiul românesc și european, propunând spectacole care, fiecare în felul său, interoghează identitatea indibiduală și colectivă, memoria și condiția umană. Deschiderea festivalului este marcată de producție „Maria Tănase. Aș muri, moartea nu-mi vine…”, montată de Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, un spectacol ce explorează destinul și arta unei figuri emblematice a culturii române. În contrast cu dimensiunea lirică a spectacoluluii de deschidere, ziua următoare ne prilejuiește întâlnirea cu umorul absurd și introspecția psihologică din „Numitorul comun”, producție a Teatrului Național „Eugen Ionesco” din Chișinău, o montare care reconfirmă actualitatea dramaturgiei absurdului.
Publicul va avea parte și de incursiuni în zona teatrului internațional: spectacolul „Королева детективів” al Teatrului „Маскам Рад” din Kiev aduce o notă de rafinament și mister, în timp ce „Cimitirul Shakespeare” al Teatrului „Pygmalion propune reinterpretarea universului” shakespearian, într-un dialog între moarte, memorie și identitate.

Festivalul include și producții de mare popularitate: „Confuzia” (Teatrul „V. Apostol” din Soroca), „Arta” (Teatrul „Jean Bart” din Tulcea) și „Aceasta este Europa” (Teatrul „Ion Creangă” din Chișinău), spectacole care alternează tonul lor comic sau introspectiv. Un moment aparte la constituit ex-poziția și show-ul de caricatură „Râsul în grup”, semnat de C. Pătrășcan, o prezență aduce în festival nu doar spiritul ludic, ci și reflectarea asupra artei grafice ca formă de critică socială.
În paralel, festivalul oferă un amplu program dedicat tinerilor spectatori, confirmând dimensiunea educativă a teatrului. Sub genericul „Teatru fără Frontiere pentru Copii”, este găzduită o suită de spectacole care îmbină divertismentul cu latura educativ-formatoare a teatrului. De la „Aventurile unui rățoi” (Teatrul de Păpuși „Cărăbuș”, Brăila) și „Dănilă Prepeleac” (Teatrul „Vasilache”, Botoșani, până la „Aventurile celor trei purceluși” (Teatrul „Planeta Clounella”, Chișinău), copiii au posibilitatea să asiste la interpretări pline de culoare. Spectacolele „Doi vecini” și „Bunul Promoroacă”, aduse de Teatrul „Piciul Julien” din Chișinău completează repertoriul pentru cei mici, explorând prin umor și sensibilitate teme despre prietenie și solidaritate.
Componenta educativă a festivalului s-a consolidat și prin colaborarea cu instituțiile de formare artistică: Școala Populară de Artă „C. Brâncuși” din Târgu Jiu și Școala de Muzică „M. Cebotari” din Cahul vor prezenta proiectul comun „Arta populară și meșteșugul românesc”, un omagiu adus tradițiilor populare românești.
Dincolo de varietatea repertorială, Festivalul TFC se definește printr-o idee esențială: aceea că teatrul rămâne una dintre ultimele forme de comunicare autentică între oameni și culturi. Cahulul, oraș aflat la granița sudică a Republicii Moldova, devine, prin această manifestare, o punte simbolică între spațiul românesc, european și universal.
Participarea trupelor din Kiev și Viena, alături de teatrele din România și Republica Moldova, confirmă vocația internațională a evenimentului. Festivalul nu este unul bazat pe competiţie, fiind fără premii în bani. Fiecare grup participant va fi răsplătit prin aprecierea publicului, va primi o diplomă de participare şi o distincţie specială sub forma unui trofeu personalizat original.
Într-un context geopolitic tensionat, teatrul reușește să aducă la aceeași masă dialogul, empația și înțelegerea, transformând arta într-un act de solidaritate. Organizarea festivalului sub egida Ministerului Culturii al Republicii Moldova, a Primăriei Municipiului Cahul și a Secției Cultură Cahul demonstrează că investiția în cultură este o investiție în coeziunea socială și în viitorul comunității.
Ediția 2025 a Festivalului TFC – Teatru fără Frontiere la Cahul confirmă că teatrul nu mai este doar un act estetic, ci un act social și moral.Char dacă lumea e divizată de granițe, prejudecăți și incertitudini, scena rămâne spațiul cel mai liber, unde oamenii pot învăța din nou să se privească unii pe alții. Cahulul reușește, prin acest festival și prin întreaga activitate a Teatrului „BP Hasdeu”, să afirme vocația culturală a sudului Moldovei, dimensiunea sa europeană.
0 comentarii