DUAL, un performence despre prietenie și iubire
„DUAL, un performance despre prietenie” sau despre iubire, forma răvășită și suculentă a prieteniei. Un joc periculos și mut despre trădare, încredere, remușcare, resemnare, orgoliu, durere. Un balet abrupt al pasiunilor refulate, al simțurilor bezmetice, al pasiunilor revărsate și aunecoase. Un roller-coaster al emoțiilor gâtuite și al urletelor astupate de conveniențe. O întâlnire inițiatică a trei oameni ce se cunosc și nu se cunosc în același timp, deschizătoare de drumuri pentru unii, închizătoare de speranțe pentru alții.
“Fiecare prieten reprezintă o lume în noi, o lume încă nenascuta până în momentul în care acesta sosește. Doar prin această întâlnire o lume nouă se naște..”, spunea Anais Nin despre prietenie. La ce formă a prieteniei se referea, oare?
Suntem într-o bucătărie modernă. EL, EA și un alt EL gătesc un desert interacționând cu ustensilele și ingredientele de pe masă cum ar fi niște prieteni nevăzuți asupra cărora își pt eibera tensiunile sau incluzându-le în propria corporalitate. Nu se rostesc cuvinte. Privirile lor au glasul suspiciunii, al tentației lascive, al aroganței, al spaimei de a pierde. Te simți martor captiv într-un Triunghi al lui Karpmann fără a te dumiri ușor cine interpretează cele trei roluri: Persecutorul, Salvatorul şi Victima. Lipsa cuvintelor se echilibrează cu freamătul trupurilor în afara unei motivaţii conştiente. Mizele psihologice și existențiale creează roluri recurente.
Sub povara privirii LUI pătimașe( VLAD UDRESCU), trupul EI (superbă MIOARA VELICU)se prelinge pe sub mobile, șerpuiește și se contorsionează lăsându-l pe celălalt EL( GEORGE ALBERT COSTEA) nesigur și neajutorat. Contractul prieteniei se rupe tacit. Încălcarea lui este implicită. Ne jucăm de-a manipularea fără a ști conștient regulile Formulei K. Dorința fizică sfâșie trupul, durerea trupului eviscerat de pasiune sfâșie sufletele tuturor. Corpurile se împletesc, se răsucesc, se lovesc, își caută un glas al lor printre huruituri, bufnituri, rotiri ale aparatelr domestice. Ochii EI spun tot, presimt tot.Fiecare descalifică pe celălalt până când se produce ruptura. EL este un invngător deo clipă, celălalt EL înghite durerea cu o foame bolnavă. Sechele de energie negativă nu se lasă șterse cu nicio soluție, cu niciun mop. Jocul nu s-a încheiat, chiar dacă pentru moment se așterne liniștea.
„Performance-ul este interstițial și conjunctiv: este perpetuu emergent, jucat proaspăt din nou în actul performativ. Este o înscenare care implică sunete, imagini, mirosuri, corpuri, spații, timp, și contact fizic. Performance-ul este o nevoie umană: pentru libertate de expresie, pentru forme de fantezie și imaginație, pentru un sens aprofundat al apartenenței individuale și colective.”(extras din Manifestul futureStage, octombrie 2021). Performance.ul de pe scena Teatrelli conceput de Leta Popescu, Bogdan Spătaru, Florin Fieroiu are șansa de a fi lucrat cu trei actori tineri într-o permanentă căutare a mijloacelor de expresie artistică.
Mihaela Velicu(minunată și în Casandra) compune profilul psihologic al unei femei pentru care infidelitatea nu este considerată o atitudine normală, dar care nici nu își refuză dorințele vii și reale. George Albert Costea (unde s-a topit tânărul timid din History Boys?) găsește amănuntul expresiei solicitat de diversele stări, transmite o durere viscerală a sufletului de la zâmbet până la lacrimă. Vlad Udrescu transmite forță, erotism, dar și confuzie și nesiguranță.
Combinând teatrul de gest, teatrul dans, „DUAL, un performance despre prietenie” este un spectacol extrem de fiziologic având în centrul sistemului spectacular corpul cu propriile sale fantasme, cu o energie răvășitoare, transmisibilă și incitantă. Dacă ne gândim că regizorul Peter Brook a considerat performance-ul „cel mai fertil, dacă nu şi unicul teren de experimentare”, spectacolul de la Teatrelli poate constitui un sensibil omagiu..
DUAL, un peformence despre prietenie
Concept: Leta Popescu, Bogdan Spătaru, Florin Fieroiu
Performeri: George Albert Costea, Mihaela Velicu, Vlad Udrescu
0 comentarii